Ben je van plan een woning in Spanje te kopen? Dan wil je zeker weten dat je veilig koopt. Verzamel voldoende informatie over de woning om dit te garanderen. In dit artikel zetten we de vijf belangrijkste documenten die je nodig hebt op een rij.
De eerste twee documenten zijn veruit het belangrijkst en moet je als eerste bij de hand hebben. De laatste drie documenten zijn minder belangrijk en kun je later bekijken.
De Nota Simple bevat alle informatie die je moet weten over je Spaanse onroerend goed. Dit document toont informatie over de eigenaar, de bouwtechnische gegevens en financiële- en fiscale informatie over de woning.
Deze informatie is cruciaal voordat je een reserveringsovereenkomst of voorlopige koopovereenkomst tekent. Als je de gegevens uit dit document hebt doorgenomen, kun je beslissen of je de woning of appartement wilt kopen of niet.
Het is belangrijk dat het document recent is. Een verouderd document heeft namelijk weinig waarde. Vraag dit document aan bij jouw makelaar of direct bij de eigenaar van de woning.
Een verklaring van bewoonbaarheid is belangrijk. Zonder deze verklaring kan er iets mis zijn met de woning. Dit document heb je ook nodig om de watermeter over te zetten op jouw naam.
Er zijn twee verschillende benamingen voor dit document. Als je een nieuwe woning koopt die nog niet eerder is bewoond, heb je het certificaat van eerste bewoning nodig. Bij een al eerder bewoonde woning heb je een bewoonbaarheidsverklaring nodig.
De volgende drie documenten mogen in een later stadium worden bekeken:
Zodra je jouw woning te koop aanbiedt, lever je een energiecertificaat. Zorg ervoor dat je het certificaat tijdig opstelt, want op het moment van verkoop moet het certificaat al klaar zijn. Als de notariële koopakte getekend wordt, lever dan het certificaat.
Als je besluit een appartement te kopen, moet je weten of de verkoper alle maandelijkse bijdragen heeft betaald. Om dit te bewijzen, levert de verkoper een document waaruit blijkt dat alle betalingen zijn gedaan. Vraag dit document op bij het administratiekantoor van de vereniging van eigenaren (VVE). De notaris licht de koper ook in over dit document tijdens het ondertekenen van de koopakte.
Lever het betalingsbewijs van de onroerende zaak belasting wanneer de notaris de koopakte controleert. Let op, er zijn mogelijk posten van eerdere jaren onbetaald gebleven. Vraag de notaris om hulp als je hieraan twijfelt.
Een bezoek aan de Second Home Beurs kan uw zoektocht naar een tweede woning zeker helpen. Bekijk de exposantenlijst voor vertrek: een goede voorbereiding is immers het halve werk.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van de Second Home Beurs. Of ontvang wekelijks het laatste woningaanbod in je mailbox. Je kunt je op elk moment eenvoudig afmelden.
Wilt u meer informatie over de Second Home Beurs? Neem gerust contact met ons op via onderstaande gegevens:
Bekijk het volledige overzicht van makelaars die bij ons deelnemen en adverteren
Bekijk het overzichtWilt u als particulier uw tweede huis verkopen? Plaats uw vakantiewoning in ons netwerk van websites en bereik gemakkelijk potentieel geïntereseerden.
meer informatieCopyright - Second Home Beurs - Algemene Voorwaarden | Privacy Statement | Powered by Invitado